Menu

مقالات

28

یکی از بزرگترین مشکلاتی که بسیاری از وب سایت‌ها با آن درگیر هستند محتوا و مطالب تکراری می‌باشد. از آنجا که موتورهای جستجو جهت خزیدن و تجزیه و تحلیل این صفحات زمان صرف می‌نماید لذا در کیفیت نتایج جستجو نیز تأثیر زیادی می‌گذارد.

 

محتوای تکراری چیست؟

محتوای تکراری تعاریف متفاوتی دارد که در زیر به سه مورد از آن اشاره شده است:

 

  • تعریف اول: گاهی تمام مطالب یک صفحه با صفحه دیگری مشابه است.
  • تعریف دوم: گاهی عنوان و شرح یک صفحه با صفحه دیگر مشابه است.
  • تعریف سوم: در برخی مواقع نیز عنوان و شرح یک صفحه مشابه نیست اما متن های آن یکسان است.

چگونه محتوای تکراری ایجاد می‌شود؟

یکی از دلایل رایج برای ایجاد این مشکل، کپی نمودن یک مطلب در صفحه هات مختلف با URL های مختلف می‌باشد و دلیل دیگر آن به استفاده از تکنیک‌های قدیمی و برنامه نویسی ضعیف بدون توجه به قوانین سئو در طراحی و پیاده سازی وب سایت بر می‌گردد.

 

چرا محتوای تکراری یک مشکل است؟

برای درک مشکلاتی که مطالب تکراری ایجاد می‌نماید، بهتر است این مورد را از دید موتورهای جستجو بررسی نمود. موتورهای جستجو در ابتدا در صفحات سایت می‌خزند، پس از آن نسبت به تجزیه تحلیل آن اقدام می‌نمایند و زمانیکه تمام مراحل انجام شد، به هر یک از صفحات امتیازی می‌دهند. هنگامی که کاربر کلمه‌ای را در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری وارد می‌نماید، ابتدا جدول شاخص‌های خود را بررسی و سپس نتایج را به کاربر نمایش می‌دهد که هر چه این کار سریع‌تر انجام شود بهتر است.

 

زمانیکه صفحاتی با محتوا و مطالب تکراری داریم موتورهای جستجو مانند گوگل زمان زیادی را برای ایندکس نمودن آن‌ها صرف می‌نمایند و از طرفی هنگامیکه کاربران در نتایج جستجو صفحاتی با مطالب یکسانی ببینند به طور حتم، کلمه کلیدی خود را عوض خواهند کرد و یا کلا از جستجو منصرف می‌شوند.

بنابراین مطالب و محتوای تکراری بر روی رضایت کاربران تأثیر می‌گذارد زیرا نتایج جستجوی مطلوبی نداریم.

 

آیا محتوای تکراری بر رتبه سایت در موتورهای جستجو تأثیر منفی می‌گذارد؟

موتورهای جستجو همیشه در پی یافتن مطالبی یکتا از URL های شما هستند تا نتایجی بهتر به کاربران خود نشان دهند، وقتی چند صفحه با URL متفاوت و محتوای یکسان را معرفی می‌کنیم، ابتدا محتوای تکراری را شناسایی می‌کند، سپس سعی می‌کند که صفحه اورجینال را بیابد که به طور معمول این انتخاب را بر اساس عمر صفحه، رنک صفحه و خیلی از گزینه‌های دیگر انجام می‌دهد. اما تکرار این کار ممکن است موجب شناسایی سایت یا وبلاگ شما به عنوان اسپمر شود که در نهایت موجب حذف آدرس و اطلاعات شما از لیست جستجو و پایگاه داده موتورهای جستجو می‌گردد، در صورتیکه تعداد صفحات تکراری را کاهش دهید در این صورت اعتماد موتورهای جستجو را جلب خواهید کرد که این بر روی رتبه سایت شما تأثیر می‌گذارد.

از طرفی در صورتی که محتوای تکراری داشته باشد در نتایج جستجو پراکنده می‌شود و در نتیجه بر روی کاهش رنک صفحه تأثیر می‌گذارد. زیرا در حالت عادی بازدیدها به یک مطلب تعلق می‌گیرد و رنک آن نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد و روشن است که اگر این رنک را بین چندین صفحه تقسیم کنیم در نهایت رنک تمام انها کاهش می‌یابد.


عملیات: ایمیل | لینک مستقیم |